Terapia ręki
Terapia ręki, to specjalistyczna forma działań terapeutycznych, której celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju funkcji manualnych u dzieci. Jest to kompleksowe podejście mające na celu poprawę siły, precyzji i zręczności rąk, co jest kluczowe dla nauki pisania, samodzielnego jedzenia, ubierania się oraz innych codziennych czynności.
Dłoń, to zaawansowany narząd, pełniący szereg kluczowych funkcji. Jej działanie opiera się na złożonym mechanizmie, który w dużej mierze zależy od prawidłowego funkcjonowania poszczególnych struktur, ściśle powiązanych z układem nerwowym.
Na czym polega terapia ręki?
Podczas terapii ręki pracujemy nad różnorodnymi aspektami rozwoju manualnego, takimi jak:
- koordynacja ruchowa i precyzja ruchów palców i dłoni;
- siła mięśni dłoni i nadgarstka;
- równowaga między różnymi grupami mięśniowymi;
- prawidłowa motoryka mała i duża;
- umiejętność chwytu i manipulacji przedmiotami.
Warto skorzystać z terapii ręki, gdy
- ma trudności z precyzyjnym chwytaniem i pisaniem – stosuje zbyt mocny lub słaby nacisk na narzędzie pisarskie podczas rysowania lub pisania, prezentuje nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego;
- nie radzi sobie z codziennymi czynnościami manualnymi – np. ubieraniem się, zapinaniem guzików, piciem z kubka, spożywaniem posiłków sztućcami, rysowaniem, układaniem klocków, nawlekaniem korali;
- ma wolne tempo pracy i niski poziom umiejętności graficznych, co przekłada się na szybkie zmęczenie i niechęć wykonywania zadań manualnych, tj. wykonywanie prac plastycznych, rysowanie, pisanie;
- prezentuje asymetrię w ruchach rąk lub trudności z koordynacją obu kończyn górnych oraz ma problem z utrzymaniem prawidłowej postawy podczas pisania lub rysowania.
Działania w zakresie terapii ręki dostosowane są do wieku, indywidualnych potrzeb oraz zainteresowań dziecka.
Wykwalifikowani terapeuci podczas zajęć korzystają z różnych metod i ćwiczeń, w tym z gier, zabaw manualnych, ćwiczeń motoryki małej, a także technik wspomagających rozwój funkcji motorycznych.
Terapia ta nie skupia się zatem wyłącznie na pisaniu czy rysowaniu szlaczków, lecz wykorzystuje atrakcyjne pomoce edukacyjne, które zachęcają dziecko do wykonywania czynności grafomotorycznych.