Diagnoza logopedyczna
Zajęcia logopedyczne przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, mającym trudności w prawidłowej artykulacji, sprawności aparatu artykulacyjnego i oddechowego, funkcji słuchowych oraz płynności mowy.
Warto skonsultować się z logopedą, gdy rodzice lub opiekunowie mają jakiekolwiek wątpliwości co do rozwoju mowy dziecka, nawet jeśli objawy nie są jeszcze bardzo wyraźne.
Wczesna diagnoza i interwencja mają kluczowe znaczenie dla skuteczności terapii.
Kiedy warto rozważyć taką wizytę?
Jeśli u dziecka obserwujemy:
- opóźnienie rozwoju mowy – dziecko nie zaczyna mówić w wieku, w którym zwykle pojawiają się pierwsze słowa (około 12 miesiąca życia) lub jego rozwój mowy znacznie się opóźnia;
- zaburzenia artykulacji – dziecko ma trudności w poprawnym wymawianiu dźwięków. Artykulacja głosek jest nieprawidłowa lub występuje seplenienie, czyli umieszczanie języka pomiędzy zębami;
- zaburzenia językowe – trudności z rozumieniem mowy, w tworzeniu zdań, brak rozwoju słownictwa lub nieprawidłowa struktura języka;
- zaburzenia połykania – trudności w prawidłowym połykaniu pokarmów lub śliny;
- trudności z płynnością mowy – powtarzanie dźwięków, sylab, wyrazów, przeciąganie dźwięków w wyrazach lub blokowanie się w trakcie komunikacji;
- trudności z komunikacją werbalną i niewerbalną – szczególnie w przypadku dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i innymi niepełnosprawnościami, tj. autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa, z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPDz), z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego (NMPK).
Jak przebiega diagnoza?
Diagnoza logopedyczna składa się z trzech spotkań
Pierwsze spotkanie
Rozpoczyna się od szczegółowego wywiadu z Rodzicem dotyczącego rozwoju mowy dziecka oraz poznaniu zauważonych trudności.
Drugie spotkanie
Diagnoza dziecka
Trzecie spotkanie
Podsumowanie diagnozy i omówienie jej wyników, przedstawienie planu terapii oraz podjęcie decyzji o jej rozpoczęciu.
Co sprawdzamy podczas diagnozy?
Diagnoza logopedyczna obejmuje szczegółową ocenę rozwoju mowy, w tym analizę budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowych, artykulacyjnych, słuchowych oraz fonacyjnych. Sprawdzane jest również rozumienie mowy, zasób słownika czynnego i biernego dziecka adekwatnie do jego wieku.
Powyższe działania dają możliwość stworzenia szczegółowego planu terapii, skoncentrowanego na precyzyjnie określonych indywidualnych potrzebach dziecka.