Wczesna interwencja logopedyczna
Które dzieci powinny być objęte wsparciem w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej?
- Dzieci urodzone przez cesarskie cięcie lub w trakcie porodu kleszczowego.
- Dzieci z nieprawidłowym przebiegiem porodu lub występującymi powikłaniami.
- Dzieci urodzone przed planowanym terminem lub z niską masą urodzeniową.
- Dzieci z zagrożonych ciąż.
- Dzieci, które po porodzie uzyskały mniej niż 8 punktów w skali Apgar.
- Niemowlęta i małe dzieci, u których obserwuje się brak reakcji na dźwięki, brak gaworzenia do około 6-8 miesiąca życia.
- Noworodki i niemowlęta z wrodzonymi lub nabytymi problemami słuchu, które mogą wpływać na rozwój mowy i języka.
- Dzieci, które nie zaczęły używać pierwszych słów do około 12 miesiąca.
- Dzieci z trudnościami w ssaniu, połykaniu lub oddychaniu podczas okresu noworodkowego- oddychające przez usta, śpiące z otwartą buzią lub wysuniętym językiem, u których często występuje dławienie, odruch wymiotny podczas karmienia oraz nadmierne ślinienie.
- Dzieci z wrodzonymi schorzeniami układu nerwowego lub twarzowo-szyjnego, np. rozszczep wargi i podniebienia.
- Dzieci z trudnościami w zakresie komunikacji niewerbalnej – brak zainteresowania komunikacją, ograniczone gesty.
- Noworodki korzystające przez długi czas z butelki podczas karmienia.
- Dzieci którym mamy leczyły się na nadciśnienie oraz niedokrwistość lub były objęte leczeniem kardiologicznym lub endokrynologicznym.
- Dzieci których mamy w okresie ciąży spożywały wyroby nikotynowe, alkohol lub narkotyki.
Wczesna interwencja logopedyczna stawia na szybkie identyfikowanie i diagnozowanie nieprawidłowości w rozwoju komunikacji u niemowląt, co umożliwia podjęcie odpowiednich działań na wczesnym etapie życia dziecka.
Wczesne rozpoznanie zaburzeń pozwala na skuteczne wdrożenie odpowiednich strategii terapeutycznych, które mogą zapobiec późniejszym trudnościom.
Jakie działania?
Jakie działania podejmuje logopeda / neurologopeda podczas konsultacji?
Logopeda/ neurologopeda skupia się na:
- ocenie budowy aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowych oraz sprawdzenie umiejętności ssania, gryzienia, żucia, a także odruchu wymiotnego,
- sprawdzaniu, czy dziecko reaguje na dźwięki, odwraca głowę na hałas, rozpoznaje głos rodzica,
- wczesnym wykryciu ewentualnych nieprawidłowości słuchowych,
- obserwacji rozwoju dźwiękonaśladowczego (np. gaworzenie, produkcja prostych sylab),
- monitorowaniu pojawiania się pierwszych słów i ich rozwoju ilościowego oraz jakościowego,
- ocenie rozwoju rozumienia mowy i reagowania na polecenia,
- ocenie napięcia mięśniowego narządów aparatu artykulacyjnego.
Podczas konsultacji logopeda/neurologopeda udzieli wszelkich informacji dotyczących możliwości stymulacji rozwoju kompetencji językowych poprzez zabawę z dzieckiem. Przedstawi zalecenia dotyczące oddziaływań mających na celu usprawnienie narządów aparatu artykulacyjnego, jak i kształtowania prawidłowego toru oddechowego.
Konsultacja z pewnością zwiększy świadomość Rodzica w zakresie rozwoju mowy ich dziecka oraz działań jakie może On wdrożyć, by wspierać ten rozwój w środowisku domowym.